Shinkansen – jak wygląda podróż najszybszym pociągiem świata w Japonii

Posted on

Shinkansen to japońska sieć linii kolejowych z superszybkimi pociągami, osiągającymi maksymalną prędkość 603 km/h. Taki właśnie rekord padł w kwietniu tego roku, podczas testów pociągu Maglev. Jest to nowy, światowy rekord prędkości należący do japońskiej kolei. Pociągi te słyną ze swojej punktualności – maksymalne opóźnienia to 36 sekund w skali roku. Odwiedzając Japonię koniecznie uwzględnijcie w swoich planach podróż tym pociągiem przyszłości. Jest to niecodzienne doświadczenie pędzić pociągiem, który wykorzystuje zjawisko lewitacji magnetycznej za sprawą specjalnej poduszki magnetycznej unoszącej go nawet o 10 centymetrów nad ziemią. Podpowiem Wam jak taniej zarezerwować bilety oraz podzielę się z Wami swoimi doświadczeniami z Tokio.

Japonia podróż pociągiem Shinkansen

Ile kosztuje podróżowanie pociągami w Japonii?

Pociągi Shinkansen przypominające swym wyglądem pocisk i potocznie nazywane “Bullet Train”, posiadają dwie klasy: Ordinary (drugą klasę) i Green Class (pierwszą klasę). Bardzo wygodne i nowoczesne wnętrze z siedzeniami jak w samolocie, ustawionymi tylko przodem do kierunku jazdy. Aby wybrać się w podróż musimy wcześniej zakupić odpowiedni bilet – bezpośrednio na dworcu, bądź wcześniej przez internet. Nie ma możliwości kupienia biletu u konduktora podczas jazdy. Kupując bilet na dworcu, w automacie, czy przez internet narażeni jesteśmy na dodatkową opłatę za rezerwację. Opłata ta uzależniona jest od sezonu – istnieje jednak sposób na jej uniknięcie. Polecam wszystkim idealne rozwiązanie. Warto zaopatrzyć się w Japan Rail Pass, czyli specjalny bilet jedynie dla zagranicznych turystów. Dzięki niemu zwolnieni będziemy z opłat rezerwacyjnych, a także zagwarantuje nam to darmową rezerwację miejsc. A teraz najlepsza informacja! Wykupując JR Pass możemy jeździć nielimitowaną ilość większością superszybkich pociągów Shinkansen (z wyjątkiem Mizuho i Nozomi), ale również miejskimi i podmiejskimi kolejkami. Kolejna ważna informacja jest taka, że JR Pass możemy kupić jedynie przed przyjazdem do Japonii. Następnie na lotnisku okazując paszport, wymieniamy naszą promesę (która ważna jest 3 miesiące od zakupu) na specjalny druczek Japan Rail. Podróż Shinkansenem na najpopularniejszej trasie z Tokio do Kioto (odległość 500 kilometrów) zajmie jedynie 2 godziny 15 minut. Dla porównania jeśli w tą samą trasę wybierzemy się zwykłymi liniami JR – które wymagają także przesiadek – wyniesie ona aż 8 godzin.




Tak wygląda druga klasa "Ordinary" pociągu Shinkansen
Tak wygląda druga klasa “Ordinary” pociągu Shinkansen

Jak i gdzie można kupić JR Pass?

W Polsce niestety nie mamy możliwości kupienia jej bezpośrednio (nawet jeśli jakieś polskie biuro podróży ma to w swojej ofercie to musimy za to płacić dodatkowo 100-200 złotych). Nie jest to jednak żaden problem, ponieważ wystarczy zapytać wujka google i skorzystać z całej masy europejskich biur partnerskich JR, które wyślą ją nam na nasz adres domowy. Zakupu możemy dokonać także na oficjalnej stronie: http://www.jrpass.com. Pamiętajmy, aby zamawiać z wyprzedzeniem, ponieważ voucher nie jest w postaci elektronicznej. Podsumowując JR Pass bardzo się opłaca jeśli macie w planach podróżować po całej Japonii. Nie dość, że jesteśmy zwolnieni z opłat rezerwacyjnych to dodatkowo możemy korzystać bez limitu z partnerskich: autobusów, promów oraz pociągów N’EX z lotniska Narita do centrum Tokio. Więcej szczegółowych informacji znajdziecie na stronie: Japan Rail Pass. Aktualne rozkłady jazdy pociągów oraz specjalne wyszukiwanie dla posiadaczy JR Pass znajdziecie na stronie: Hyperdia. Należy pamiętać aby w opcjach wyszukiwania odznaczyć “nozomi” i “mizuho”, czyli typy pociągów z których nie możemy korzystać z naszą JR Pass.

Oficjalny film instruktażowy jak korzystać z Japan Rail Pass:

Ceny JR Pass

Ceny aktualne na miesiąc: Kwiecień 2018. Zielone pole “Green” to ceny za pierwszą klasę. Niebieskie pole “Ordinary” to ceny za drugą klasę. Do wyboru mamy bilety na okres: 7, 14 lub 21 dni.

Japonia Shinkansen cena biletu 2018
źródło: japanrailpass.net
Tak wyglądają bramki oraz rozkład jazdy pociągów Shinkansen na głównym dworcu w Tokio.
Tak wyglądają bramki oraz rozkład jazdy pociągów Shinkansen na głównym dworcu w Tokio.
Jeden skład pociągu Shinkansen potrafi liczyć nawet 500 metrów.
Jeden skład pociągu Shinkansen potrafi liczyć nawet 500 metrów.
Wszystkie tablice informacyjne pociągów Shinkansen są wyświetlane w języku japońskim oraz angielskim.
Wszystkie tablice informacyjne pociągów Shinkansen są wyświetlane w języku japońskim oraz angielskim.

Wewnątrz pociągu Shinkansen serii N700
Wewnątrz pociągu Shinkansen serii N700

Japonia podróż pociągiem Shinkansen Japonia podróż pociągiem Shinkansen Japonia podróż pociągiem Shinkansen

Bardzo czysta i funkcjonalna toaleta pociągu Shinkansen, niestety bez podgrzewanej deski klozetowej.
Bardzo czysta i funkcjonalna toaleta pociągu Shinkansen, niestety bez podgrzewanej deski klozetowej.
Pociągowe "łazienki" idealne do odświeżenia się i umycia rąk.
Pociągowe “łazienki” idealne do odświeżenia się i umycia rąk.
Tory po których poruszają się pociągi Shinkansen na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo jak dla normalnych, miejskich pociągów.
Tory po których poruszają się pociągi Shinkansen na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo jak dla normalnych, miejskich pociągów.

23 Comments

  1. Aleksandra Zalewska says:

    Ten blog to prawdziwa kopalnia wiedzy i przydatnych informacji, dzięki niemu zakupiłam właśnie swój JR Pass na podróż do Japonii w którą się wybieram w styczniu. Wcześniej nie miałam o tym pojęcia a dzięki takim wartościowym blogom w sieci dowiaduje się cennych wskazówek.

    Dzięki Michale
    :))))) jestem wdzięczna
    aleks

  2. Ready for Boarding says:

    Zgubić się wbrew pozorom nie da na tych dworcach… Kurcze, brakuje mi tego porządku, punktualności, czystości w naszym polskim kochanym PKP 😉
    A sam JR Pass to zdecydowana konieczność. Bez niego ani rusz 🙂

  3. Anka Nowak says:

    A ja jechalam wczoraj po raz pierwszy naszym pendolino znad morza i musze Wam powiedziec ze bardzo mi sie podobalo szkoda tylko, ze w Polsce nie moze byc tak super organizacji pkp jak tutaj piszesz o Japonii. No ale moze poczekamy jeszcze troche i sie polepszy w sumie juz mamy nowoczesne pociagi pendolino 🙂

  4. Rita Raga says:

    Prędkość na prawdę robi wrażenie – ponad 500 km na północ Japonii przejechałam w 3 godziny, w tym liczne przystanki. I faktycznie te nowe pociągi, w których robiłeś zdjęcia, robią wrażenie – szczególnie toalety 😛 Ale trafiłam też raz na starszy typ pociągu, i ten wyglądał o klasę gorzej niż nasze pendolino 😀
    Ale generalnie japońska punktualność to dla nas w Polsce coś niedoścignionego. Zresztą znajomy Japończyk podczas pobytu w Polsce nie był w stanie zrozumieć, jak pociąg może mieć opóźnienie. I wcale się nie dziwię 😉

  5. Kaya says:

    rewelacyjny wpis! na Twój blog trafiłam przypadkiem przez Google i jestem zachwycona, przede wszystkim merytorycznymi wpisami, w których przekazujesz wskazówki i cenne porady. Cieszę się, że tutaj trafiłam pomoże mi to w planowaniu swoich wydatków w podróży do Japonii. Życzę Panie Michale jak najwięcej podróży i ciekawych przygód w życiu. Jesteś zajebisty człowiek! serio.
    <3

  6. Adek says:

    Który zatem Shinkansen jest najszybszy? Z tego co wynika to jechałeś z prędkością ok. 250km/h, a nie 500km/h. To nie tak szybko. W Holandi normalne pociągi 200km/h suną..

    1. Michał Stolarewicz says:

      Ta maksymalna prędkość tego pociągu jest osiągalna tylko podczas testów i podczas bicia kolejnych rekordów świata. Normalnie, na co dzień japońskie pociągi śmigają z mniejszą prędkością niż 603 km/h 😉

  7. Anonim says:

    Szanowni Państwo,
    W Polsce już można kupić JR Pass.
    Jedyne autoryzowane biuro
    BT ZNP LogosTour, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 31/33
    00-379 Warszawa, Tel. 22 – 397-52-00

  8. Pita says:

    Hej!
    Jak wyglądają ceny biletów bez JR Passa? Ze znajomymi planujemy poświęcić cały wypad na samo Tokio i zastanawiamy się, czy warto inwestować w ten bilet.

    1. Michał Stolarewicz says:

      Cześć!

      Jeśli samo Tokio to nie warto kupować JR Pass 🙂

      Jednodniowy bilet na wszystkie linie metra w Tokio “Tokyo Metro 1-Day Open Ticket” – dorosły 710 JPY, zniżkowy dla dziecka 360 JPY.

      Istnieje także możliwość zakupienia tego biletu na specjalnych warunkach. Za jednodniowy zapłacimy 600 JPY, bądź dwudniowy za 980 JPY. Jest to zniżka dla wszystkich turystów odwiedzających Tokio. Zniżkowe bilety możemy kupić od razu po przylocie, okazując paszport na lotnisku Narita i Haneda, a także w punktach: Bic Camera Yurakucho Store, BICQLO Bic Camera Shinjuku Station East Exit Store, Big Camera Akasaka-mitsuke Station Store. Należy pytać się o “special tickets for Visitors from abroad”.

      Jednodniowy bilet na wszystkie linie metra w Tokio oraz Toei Subway “Common 1-Day Open Ticket for Tokyo Metro and Toei Subway” – dorosły 1000 JPY, zniżkowy dla dziecka 500 JPY.

      Jednodniowy bilet na wszystkie środki transportu publicznego w Tokio “Tokyo Combination Ticket” – dorosły 1590 JPY, zniżkowy dla dziecka 800 JPY. Bilet ten uprawnia nas do transportu w obrębie miasta i jest ważny na: Tokyo Metro, Toei Subway, Toden Arakawa, Toei buses, Nippori-Toneri Liner oraz wszystkie pociągi JR.

      Jednorazowy bilet na jeden przejazd metrem to koszt 160 JPY. Jeśli w stolicy Japonii mamy zamiar spędzić kilka dni warto przemyśleć kupno specjalnej karty miejskiej Suica. Karta to koszt 2000 JPY, z czego 500 JPY to depozyt. Kiedy skończą się środki na karcie możemy doładować sobie dowolną kwotą. Suica nie oszczędza nam pieniędzy za przejazdy, ale korzystanie z metra stanie się wygodniejsze i szybsze, ponieważ jest to karta zbliżeniowa. Możemy także płacić nią nie tylko za przejazdy, ale także za napoje czy jedzenie z licznych automatów na stacjach metra.

      Pozdrawiam

      1. Adam Durejko, OPSI says:

        Chciałbym Pana zaprosić jako pasjonata, turystę do udziału w naszych wydarzeniach nt. podróży superszybkimi pociągami. Proszę mi przysłać swoje namiary oraz podać, czy ma Pan wolny termin 1-2 października 2016 na udział w naszym wydarzeniu. Z podróżniczym pozdrowienie, Adam Durejko, spółka OPSI z Wrocławia.

  9. Tomek says:

    Witam….a czy można zamówić JR Pass i “skasować” ją dopiero po jakimś czasie? Chciałbym posiedzieć tydzień w Tokio, a potem przez kolejne 7 pozwiedzać wyspę…więc nie potrzebuje biletu na 14 dni a na 7….Jest taka możliwość?

    1. Monika says:

      Tak, możesz go aktywowac w trakcie pobytu, dopiero wtedy gdy chcesz zacząć z niego korzystać, ale najpozniej po 3 miesiącach od zakupu.

  10. Jacek says:

    witam, a jak to jest z korzystaniem z tych szybkich pociągów? Chcę jechać z Tokio do Kioto, to jakie jest prawdopodobieństwo, że przychodząc np 20/30 minut przed odjazdem pociągu nie dostanę się do niego, bo np nie ma miejsc? Zastanawiam się nad kupnem JR Paassa, ale w zasadzie przy 1 dłuższej podróży z Tokio nie wiem czy mi się opłaca jego zakup, bo ta trasa BEZ REZERWACJI kosztuje w obie strony jakieś 500 zł, a JR Pass 960, więc nie wiem, czy wykorzystam jeszcze pozostałą kwotę jadąc np z Toki do Kamakury i Osaki, bo tam już ceny przejazdów nie są porażająco drogie. Wprawdzie jest jeszcze niby kolejka, którą w ramach JR Passa można poruszać się po Tokio, ale nie wiem czy wyjeżdżę te 5 stów, które mi na JR Passie po Kioto pozostaną. Wydaje mi się, że ewentualnym atutem JR Passa przy tej jednej dłuższej podróży ( Kioto ) może być ….powiedzmy pewność zabrania się konkretnym pociągiem ( bo rezerwacja wchodzi w cenę JR Passa) . NIe wiem tylko jak wygląda ten temat w praktyce, tzn, czy bez JR Passa mogę się nie dostać do pociągu , bo np wszystkie miejsca są wykupione. Jeśli macie doświadczenie w tej kwestii, to podpowiedzcie, jak to jest w praktyce.

  11. Anonim says:

    Shinkansen to pociągi jeżdżące po szynach a Maglev porusza się na poduszce magnetycznej. Pisanie więc że Shinkansen osiąga prędkość 603 km/h nie jest prawdą.

  12. Gośka says:

    Witam, jestem zachwycona Twoim blogiem, informacje w nim zawarte są dla mnie bardzo pomocne, bo planuję wyjazd do Japonii w połowie stycznia 🙂 też mam pytanie jak korzystać z JR Pass. Kupuję promesę w Polsce, wymieniam ją w Tokio na lotnisku na realny bilet i co dalej? Chcę pojechać z Tokio do Kioto np. 17 stycznia, czy muszę, z JR Pass jeszcze iść do kasy i potwierdzić godzinę odjazdu i rezerwację miejsc?

    1. Michał says:

      jak już masz JRPass’a to pokazujesz go za każdym razem w kasie biletowej. I mówisz gdzie chcesz jechać, nie musisz robić rezerwacji miejsc. Cześć wagonów jest z miejscami bez rezerwacji

      1. Michal says:

        JrPass to nie jest to co dostaniesz pocztą do domu 🙂 ten dokument wymieniasz na lotnisku lub na stacji Tokio station. Jak masz zamiar jechać do Kioto np trzeciego dnia pobytu to nie ma sensu aktywować JrPassa od razu na lotnisku tylko lepiej poczekać do dnia wyjazdu

  13. Baltica says:

    Cześć Michale,

    co wg CIebie opłaca się bardziej – Suica czy bilety jedno albo trzydniowe (o ile trzydniowe jeszcze są, tak słyszałam) na metro w Tokio? Wiem, że nie ma sensu kupować 2tygodniowego JR Passa tylko po to, aby tydzień przejeździć jedynie metrem w Tokio, ale ciągle mam dylemat właśnie między Suicą a biletem jedno/trzydniowym.

    I apropos JR Passa – zaraz po przylocie na Naritę udaje się do Chiby na jeden dzień i JR Passa na ten przejazd aktywować nie chce, bo szkoda tak naprawdę dla jednego przejazdu który – wg Hyperdii – kosztuje ok 1tyś Jenów. Czy automaty z biletami na pociągi JR (JR Narita jedzie do Chiby z tego co widziałam) znajdują się przy punkcie wymiany JR Passów na lotnisku? Wolę wiedzieć wcześniej, czy będę musiała się nabiegać czy też wszystko będzie pod ręką.
    I jeśli w dniu wymiany JR Passa wskazuję datę aktywacji (czyli dzień następny, jak będę jechać z Chiby do Kyoto), to już na miejscu w Chibie po prostu przechodzę przez specjalne okienko JRPassowe (bo wiem,że nie przez bramki) i to wszystko ?

    Z góry dzięki za odpowiedź 🙂

  14. Tomek says:

    Hejka,

    Ciekawy wpis, tylko jest pewna nieścisłość i warto by sprostować. Nie jechałeś koleją magnetyczną, tylko tradycyjną. Jedyna komercyjna linia kolei magnetycznej w Japonii funkcjonuje tylko na niewielkim odcinku w Prefekturze Aichi. Dłóższa linia z Tokyo do Osaki jest ciągle w trakcie konstrukcji.

    pozdro

  15. Poli says:

    Jedziemy na 8dni do Japonii chcemy spędzić 4 dni w Tokio jeden dzień w Kioto i 2 dni zadysponowac na okoliczne miasta jak np Kawasaki uważasz że ten japan rail pass się opłaca kupować?

    1. Michał Stolarewicz says:

      Myślę, ze się opłaca 🙂

      Pozdrawiam,
      Michał

  16. Magda says:

    Witam,
    to będzie nasza 2-ga podróż do Japonii, lecz tym razem samodzielna. Cały czas mam jednak wątpliwości,, czy dobrze zrozumiałam, jak działa jr pass.
    1. Czy wymieniając voucher na lotnisku nie mogę od razu określić się od kiedy do kiedy chciałabym z niego korzystać?
    2. Czy voucher wymieniam przed planowanym dniem podróży czy w dniu podróży?
    3. Jak robi się rezerwacje miejsc? Czy faktycznie wystarczy podejść do okienka w kasie i zrobić rezerwację przed podróżą? Gdybym miała już jr pass w ręku, to mogłabym zrobić rezerwację kilka dni wcześniej?
    4. Gdzie mogę sprawdzić, czy shinkansen, którym chcę jechać obejmuje jr pass. Na stronie Hyperdia można super wszystko sprawdzić. Tylko nie wiem, czy SHINKANSEN KAGAYAKI, którym chciałabym pojechać z Tokio do Kanazawa, to shinkansen, na który działa jr pass czy nie?
    Będę wdzięczna za wszystkie odpowiedzi. Pana blog dużo dostarczył informacji, ale brak mi szczegółów:-)

Leave a comment

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.